Školský rok 2021/22 utiekol ako voda a ja som sa v rámci projektu Erasmus+ zúčastnila svojho edukačného pobytu na Malte. Dvojtýždňový kurz CLIL Metodológia a ICT nástroje pre učiteľov pracujúcich s metódou CLIL sa začal 18. júla 2022 a trval 12 dní. Kurz sa uskutočnil v meste Paceville v škole ETI – Executive Training Institute. Na začiatku kurzu nás všetkých zúčastnených učiteľov privítala pani riaditeľka Sandra Attard Montalto. Vyučujúcou lektorkou bola pani Valerie Zammit, veľmi trpezlivá Malťanka. Kurz bol od prvej chvíle veľmi zaujímavý, plný nových metodických aktivít, ktoré sme si v triede hneď aj vyskúšali. Vyučovanie prebiehalo v budove ESE školy, ktorá je moderne a účelovo zariadená. Mojimi spolužiakmi sa na dva týždne stala učiteľka zo Slovenska a učitelia a učiteľky z Poľska, Česka a Španielska. Komunikovali sme výhradne v anglickom jazyku.
Po vyučovaní nám škola ETI sprostredkovala sociálny program: dve poobedné exkurzie do malebného historického mesta Mdiny a hlavného mesta Valletty, aj celodenný výlet na ostrov Gozo. Sprievodcovia, ktorí nás sprevádzali týmito miestami, nám porozprávali veľa historických faktov, ale aj rôznych príbehov. Mala som možnosť spoznať maltskú kultúru, historicko-nábožensko-politické súvislosti, ako rôzne národy ovplyvňovali vývoj dejín a jazyka Malty.
Kurz bol rozdelený na dve časti a v škole sme boli od rána do pol tretej po obede. Potom sme cestovali rôzne po ostrove a spoznávali krajinu.
Prvý týždeň kurzu sa niesol v znamení metodológie CLIL. Zaoberali sme sa princípmi CLIL, naučili a precvičili sme si nové metodologické stratégie, vyučovacie techniky, ako zvýšiť motiváciu a aktivitu študentov na vyučovaní. Pracovali sme spoločne aj v skupinkách, tvorili sme plány vyučovacích hodín, vymieňali si skúsenosti. Na záver týždňa sme pripravili a odprezentovali náš projekt.
Druhý týždeň vo vyučovaní dominovali informačné technológie. Oboznámili sme sa s Goconqr, Padlet, Hexatar, Creately, COOL, WordArt, Learning Apps, CLIL store, tiež sme uvedené ICT nástroje efektívne využili na plánovanie vyučovania odborných predmetov. Našou úlohou bolo vytvoriť Webquest s ICT. Po dokončení sme záverečný projekt prezentovali a obhajovali.
A čo ma najviac prekvapilo či zaskočilo?
Jednoznačne to bol spôsob verejnej hromadnej dopravy. Maltské autobusy môžu meškať aj 45 minút, (na to som si zvykla veľmi rýchlo), ale skutočnosť, že prichádzajúci autobus ani nezastaví na zastávke, ani neotvorí dvere bola asi najhoršia. Jednoducho autobus prejde popri zastávke a šofér má obrovský úsmev na tvári. Dokonca maltskí šoféri menia smer jazdy autobusu bez akéhokoľvek upozornenia a vynechajú tak niekoľko zastávok. Viac krát sa mi stalo, že som mala naplánovaný výlet a zrazu som skončila niekde úplne inde aj desiatky kilometrov od pôvodného plánu. Napríklad som chcela vidieť The Red Tower a šofér ma odviezol o niekoľko kilometrov ďalej, až do Paradise Bay.
Druhá vec, ktorá ma prekvapila boli ich „Festy“, kresťanské sviatky. Malťania krásne vyzdobia celé mesto sochami svätých, zástavami, lampášmi. Väčšinou im to trvá aj dva týždne a robia to dobrovoľníci. V deň sviatku zablokujú celú hlavnú ulicu a ide po nej sprievod s dychovou kapelou až do kostola kde sa uskutoční omša a po nej obrovský ohňostroj. A vy sa tak opäť nedostanete autobusom tam kam ste chceli a šofér vám len oznámi aby ste vystúpili z autobusu a dokráčali domov pešo (niekedy je to aj zopár kilometrov). „Welcome to Malta!“
Som nesmierne rada, že som absolvovala mobilitu programu Erasmus+ KA1, ako ďalšiu časť môjho profesionálneho vzdelávania. Táto mobilita bola prínosná, z kurzu som si odniesla nové priateľstvá, vedomosti a zručnosti, ktoré použijem pri práci so žiakmi, a tak zvýšim kvalitu vyučovacieho procesu.